torsdag den 30. august 2012

Lidt lommefilosofi over en strikkelise

Jeg sad på toilettet på arbejde i dag, og tænkte over ordet strikkelise. For øvrigt så er toiletter et fortræffeligt sted at tænke, når man nu alligevel skal sidde der en rum tid.
Nå men jeg sad og tænkte over ordet strikkelise og dets oprindelse, om ordet er opstået fordi den er udformet som en lille pige, en Lise. Men oprindeligt så er den jo lavet af rullen fra en sytråd med søm eller kramper i, og det ligner jo ikke meget en pige.
Eller kommer ordet lise fra, "en lise for sjælen". Det kan da være en  nydelse/lindring at sidde og lave lange hestetømmer, men da ikke så længe.
Jeg må en gang skrive til Sproghjørnet på P4 og spørge om hvor ordet Strikkelise stammer fra.
Hvor om alting er, så er det at strikke, i et hvert tilfælde en lise for min sjæl :-)

1 kommentar:

  1. Ja der tænker man godt ;o).
    Jeg har hørt noget om at en StrikkeLise kommer fra Tyskland og at det er blevet et forvrænget ord af ordet arbejdsbi på tysk... men hvad ved jeg.
    Men at det er en lise for sjælen kan vi godt blive enige om

    SvarSlet